head cim

 

head has

Az IBS Nagy-Britanniában is a leggyakoribb emésztőszervi betegségnek számít, - a lakosság majdnem egy ötödét érinti. Annak ellenére, hogy az IBS gyakorisága nő, az állapot kezelése még jócskán hagy maga után kívánnivalókat.

A betegek körében végeztek egy kérdőíves felmérést, ami alapján az érintettek több mint kétharmada úgy érzi, hogy nem kap hathatós segítséget a háziorvosától. Azt remélve, hogy a tüneteik enyhülnek, a betegek havonta átlagosan ötféle gyógyszert alkalmaznak. Ennek ellenére a betegek több mint fele hosszú távon küzd a panaszaival.

Mit lehet tenni a gyógyszeres megoldásokon kívül az állapot javításáért?

A programsorozat alkalmából a neves táplálkozásterapeuta Miguel Toribio-Mateas megosztotta a tanácsait az IBS-es betegekkel.

• Próbálja meg csökkenteni a stressz mennyiségét az életében!
• Sportoljon, tornázzon! A mozgás segít a stressz feldolgozásában, illetve a bélgázt is gyorsan „keresztülpréseli” az emésztőrendszeren, így hamarabb enyhülnek a puffadásos panaszok.
• A koffeines és alkoholos italokat jobb kerülni, mert sok esetben irritánsként hatnak, az IBS-es panaszokat ronthatják.
• Fogyasszon sok szénsavmentes italt; például vizet vagy koffeinmentes teákat!
• Rágja meg az ételét alaposan! Két falat között tegye le a kést és a villát egy kis időre,- így ügyelve tudatosan arra, hogy legyen elég ideje az alapos rágásra!
• Zárt szájjal egyen, és evés közben az orrán keresztül vegye a levegőt!
• Kerülje a kapkodva evést! Az íróasztalnál, a számítógép előtt vagy a volánnál ülve gyorsan bekapott reggeli vagy ebéd nem vezet jóra.
• Próbálkozhat probiotikumok használatával! Számos tanulmány alapján az IBS-es betegeknél a jótékony bélbaktériumok száma alacsonyabb, a kórokozóké magasabb az átlagosnál.
• A szokatlanul nagy étkezések megterhelik a gyomor- és bélrendszert, és hozzájárulhatnak a bélrendszeri görcsök kiváltásához. Egyen inkább többször keveset, mint egyszerre sokat! Sok IBS-es beteg a tünetei javulását tapasztalja, ha időben hosszabb szünetet tart két étkezés között.
• Vigyen rendszerességet az életébe! A menetrendszerűség segíti az emésztőrendszert abban, hogy a megszokott módon, „kilengések” nélkül működjön.
• Az egyéni különbségek nagyok, minden betegnél más és más étel/ital lehet az, ami a panaszokat jelentősen rontja. Sokan panaszkodnak a gyümölcscukorra (fruktóz), a mesterséges édesítőszerként alkalmazott szorbitolra, a tejcukorra (laktóz), de előfordul az élesztő, a hagyma vagy a tojás is a panaszokat rontó ételek között. Figyelje meg önmagát, vezessen étkezési naplót, derítse ki, hogy Önnél mely ételek okozzák az IBS-es tünetek felerősödését! Kerülje a betegsége panaszait rontó ételek fogyasztását!

Forrás:
National Gut Week 2014: How to reduce irritable bowel syndrome; The Huffington Post UK. 18. 08. 2014.
DU/MAR/15/00