head cim

 

head has

IBS-barát étrend

Az étkezési szokások megváltoztatása fontos szerepet játszik az IBS tüneteinek kontrollálásában. Persze nem létezik egy fix, mindenki számára működő diéta. Az Önnek legmegfelelőbb diéta az Ön tüneteitől és a különböző ételekre adott reakciójától függ.
Hasznos lehet naplót vezetni az elfogyasztott ételekről és a tünetekre gyakorolt hatásukról. Így elkerülhetők azok az ételek, amik a tünetek rosszabbodását idézik elő. Fontos azonban tudni, hogy nem kell ezeket az ételeket egy életen át elkerülni.

kezelesi lehetosegek

Étkezési tippek

IBS tünetei javulhatnak, ha betartja a következőket:

  • rendszeres időközönként étkezzen, és szánjon rá megfelelő időt
  • lehetőleg ne hagyjon ki étkezést, vagy túl sok időt két étkezés között
  • igyon naponta legalább 8 pohár folyadékot, leginkább vizet, vagy más koffeinmentes italt, pl. gyógyteát
  • csökkentse tea ill. kávéfogyasztását maximum napi 3-ra
  • csökkentse az alkohol és szénsavas italok fogyasztását
  • csökkentse a keményítő fogyasztását, ez feldolgozatlanul jut el a vékonybélből a vastagbélbe – gyakran található feldolgozott vagy előfőzött termékekben
  • limitálja a gyümölcsfogyasztást napi 3 adagra (egy adag egy fél grapefruit-nak vagy 1 almának felel meg)
  • ha hasmenése van, kerülje a szorbitot, ami egy mesterséges édesítőszer, melyet gyakran alkalmaznak cukormentes édességekben, italokban, rágókban, ill. diabetikus és fogyókúrás termékekben
  • ha szeles és puffad, próbálja meg elkerülni a gabonafélék fogyasztását hat hétre, vagy növelje a lenmag fogyasztását (napi 1 evőkanálnyira)

Kerülje a kizáró diétákat (amikor bizonyos ételcsoportokat – mint pl. tejtermék, vagy vörös hús - egyáltalán nem fogyaszt), hacsak nem hivatásos dietetikus javasolja Önnek.

Fizikai aktivitás

A legtöbb embernek a mozgás segít az IBS tüneteinek enyhítésében. Szánjon napi 30 percet testmozgásra, legalább 3-szor hetente. A mozgás legyen elég intenzív, hogy megemelje a pulzus- és légzésszámát.

A stressz csökkentése

A stressz mennyiségének csökkentése szintén segíthet az IBS-es tünetek gyakoriságának és súlyosságának mérséklésében. Néhány módszer a stressz csökkentésére:

  • relaxációs technikák, mint a meditáció vagy légzőgyakorlatok
  • fizikai aktivitás, mint a jóga, pilates vagy tai chi (ahol mély légzés és relaxáció van kombinálva lassú és gyengéd mozdulatokkal)
  • rendszeres testmozgás, mint a gyaloglás, futás vagy úszás

stressz csokkentese

Gyógyszeres kezelés

Különböző gyógyszerek állnak rendelkezésre az IBS tüneteinek kezelésére:

  • görcsoldók
  • hashajtók
  • hasfogók
  • antidepresszánsok

Görcsoldók

A görcsoldó gyógyszerek az izmok ellazítása révén fejtik ki hatásukat.
Ebbe a csoportba tartozik pl. a mebeverin (Duspatalin), amely szelektíven, kizárólag a bélrendszer izomzatára hat, szemben a többi görcsoldó készítménnyel, melyek a szervezetben egyéb simaizmokra is hatnak, ami nem minden esetben kívánatos hatás (pl. értágító hatás).

További információ: Duspatalin

Hashajtók

A hashajtókat gyakran alkalmazzák IBS-el összefüggő székrekedés esetén. Ezek lágyabbá teszik a székletet, ezáltal könnyebben tud távozni.

Hasfogók

A hasmenés kezelésére leggyakrabban a loperamid hatóanyagú gyógyszereket alkalmazzák. A loperamid úgy működik, hogy lassítja a bél izmainak összehúzódását, így csökkentve a táplálék áthaladását a tápcsatornán. Így a székletnek több ideje marad megszilárdulni.
A loperamid mellékhatásai:

  • székrekedés
  • hasi görcsök és puffadás
  • szédülés
  • álmosság
  • bőrkiütések

Pszichológiai kezelések

Ha IBS-es tünetei 12 havi kezelés elteltével is problémát okoznak, orvosa pszichológiai kezelést javasolhat. Ennek sok fajtája létezik, de a célja mindegyiknek az, hogy megtanítsa azokat a technikákat, amelyek segítenek Önnek kontrollálni a tüneteit.

Gyors tippek
  • étkezzen rendszeresen
  • ne hagyjon ki étkezést
  • ne egyen késő este
  • ne egyen túl gyorsan
  • ülve egyen és rágja meg jól az ételt
  • rendszeresen mozogjon
  • szánjon időt a pihenésre és stresszoldásra