head cim

 

head has

Hogyan könnyíthetjük meg a mindennapokat?

Orvosunk felállította a diagnózist, kicsit talán meg is ijedtünk, de most szembe kell néznünk a hétköznapokkal: hogyan tovább? Mit ehetünk és mit nem? Mire kell figyelnünk a munkahelyünkön és a szabadidőnkben? Vannak egyáltalán szabályok, melyeket feltétlenül be kell tartani?

Az első és legfontosabb: nyugodjunk meg és tájékozódjunk! Az irritábilis bél szindróma jól kezelhető betegség, annak ellenére, hogy a kialakulásának a pontos okai még nem ismertek és sajnos nem is lehet teljesen meggyógyítani. Legyünk tisztában azzal, hogy a diagnózis felállítása után valószínűleg egész életünkben oda kell majd figyelnünk az étrendünkre, gyógyszereket kell szednünk és törekednünk kell a stresszes helyzetek kerülésére. Tippjeinkkel ebben próbálunk segíteni!

  1. Az információknak nagyon nagy szerepe van abban, hogy minél biztosabban tudjuk kezelni a kialakult élethelyzetet! Tájékozódjunk kezelőorvosunknál, olvassunk könyveket és hiteles internetes oldalakat!
  2. Keressünk sorstársakat! Csatlakozzunk egy fórumhoz vagy betegszervezethez. Ha tudjuk, hogy nem vagyunk egyedül a problémánkkal, sokkal magabiztosabbnak fogjuk érezni magunkat, ráadásul nagyon sok jó tanáccsal gazdagodhatunk!
  3. Vezessünk naplót! Rögtön ne is egy, hanem két füzetet rendszeresítsünk erre a célra: az egyikben jegyezzük fel a tüneteinket (hasfájás, hasi görcsök, diszkomfortérzet, hasmenés, székrekedés, puffadás) és azt, hogy éppen mit csináltunk, hol voltunk, mit ettünk, milyen gyógyszert szedtünk! A másik füzetbe pedig az érzéseinket, gondolatainkat, kétségeinket írjuk le (vagy indíthatunk blogot is). Ez ugyanis bizonyítottan segít megküzdeni a stresszel, ami pedig az irritábilis bél szindróma fellángolásának egyik oka.
  4. Mindig gondolkodjunk előre! Akár otthon vagyunk, akár nyaralni indulunk vagy csak egy estét szeretnénk eltölteni a barátainkkal, mindig legyünk felkészültek! Tájékozódjunk jó előre arról, hol vannak a mosdók, milyen ételeket szolgálnak fel az étteremben, és legyen a tárcánkban felírva egy megbízható, közeli személy telefonszáma is. Moziban, színházban például üljünk a sor szélére, ahonnan könnyen felállhatunk, ha rosszul érezzük magunkat!
  5. Csökkentsük a stresszt! Ha a kellemetlen helyzetek miatt előre szorongunk, pánikolunk, csak még rosszabbul fogjuk érezni magunkat. Néhány mély lélegzetvétel vagy más, egyszerűen elsajátítható meditációs technikák azonban segíthetnek megküzdeni ezekkel a helyzetekkel.
  6.  Legyünk őszinték! Természetesen nem kell minden intim részletet kiteregetnünk a betegségünkről, de a barátainknak, ismerőseinknek egy-két mondattal felvázolhatjuk, miért is viselkedünk „furcsán”. Biztosan megértőek lesznek, sőt talán többet is segítenek majd, mint hinnénk!

Vezessen tünetnaplót

Naplót vezetni nem nehéz dolog, ám sokat segíthet hasi panaszainak megértésében és a mögötte álló okok kiderítésében. Ráadásul orvosa olyan információkhoz juthat belőle, amelyet képtelenség lenne megjegyezni és a rövid orvosi vizit alatt fejből el is mondani neki. Amennyiben arra gyanakszik, hogy panaszai többek múló hasi diszkomfortérzésnél, vágjon bele és vezessen egy-két hétig naplót arról, ami fontos lehet. Ehhez elegendő lesz egy füzet és egy toll is, a többi már az elszántságán múlik.

tunetnaplo

Pontokba szedtük, mire kell ügyelnie.

  • Válasszon kisméretű füzetet, amelyet könnyen magával tud vinni! A legjobb, ha a zsebében is elfér. Fontos, hogy időmérő eszköz (óra, mobiltelefon) is legyen önnél.
  • Minden panaszát azonnal jegyezze fel, estére vagy másnapra már könnyen elfelejthet fontos dolgokat is.
  • Egy napnak felelhet meg a füzet egy lapja, ezeket előre bedátumozhatja, sőt a lényeges szempontokat is felírhatja.
  • A következő információkat rögzítse panaszaival kapcsolatban:
  • A panasz típusa (pl. puffadás, hascsikarás stb.).
  • A panasz jelentkezésének időpontja (esetleg tól-ig határokkal).
  • A tünetek súlyossága (adjon egy számot egytől tízig, ahol az egyes jelöli a legkevésbé súlyosat).
  • Külső körülmények: mit evett-ivott a panaszok jelentkezése előtt (ételek, italok, de akár még a rágógumi-fogyasztás is fontos lehet), érte-e valamilyen stressz?
  • Megfogalmazható érzelmi reakciók: érzett-e dühöt, elkeseredettséget, feszültséget, esetleg szomorúságot?
  • Bármi más, amit esetleg fontosnak tarthat ezeken kívül.
  • Végül, de nem utolsó sorban: tartsa szem előtt, hogy orvosának nem a külalak vagy a rendezettség számít, hanem az információk mennyisége és pontossága.
Gyors tippek
  • étkezzen rendszeresen
  • ne hagyjon ki étkezést
  • ne egyen késő este
  • ne egyen túl gyorsan
  • ülve egyen és rágja meg jól az ételt
  • rendszeresen mozogjon
  • szánjon időt a pihenésre és stresszoldásra